Podgorica, (Media Biro) Uprava za inspekcijske poslove je danas u Podgorici organizovala press konferenciju povodom nedavnih medijskih napisa o reformama ovog državnog organa koje Vlada planira da sprovede i njegovoj potencijalnoj decentralizaciji ili gašenju.
“Ovo je veoma važna tema za Upravu za inspekcijske poslove pošto se radi o sudbini 321 zaposlenog, koja je u ovom trenutku vrlo neizvjesna. Moja današnja moralna obaveza je da skrenem pažnju na ovaj problem zbog svih zaposlenih koji se nalaze u Upravi koji su raspoređeni u Podgorici i još 16 crnogorskih opština, a koji su vrlo zabrniuti za svoju sudbinu jer ne znaju šta slijedi i šta će se desiti u daljem toku,” kazala je direktorica Uprave za inspekcijske poslove, Ana Vujošević.
Vujošević ističe da Vlada svakako ima legitimno pravo da vrši reorganizaciju organa shodno zakonu, ali da je imala obavezu da o ovoj važnoj temi porazgovara sa Upravom na koju se ova reorganizacija odnosi. Direktorica kaže da informaciju o reorganizaciji nisu dobili službenim putem već su je pročitali na sajtu Vlade.
“Kada sam bila na sastanku u Vladi u decembru prethodne godine nije bilo uopšte pomena o ovom novom modelu, naprotiv, zaključak je bio da Uprava funkcionišem kako treba, ali da treba raditi na jačanju kadrovskih i drugih kapaciteta Uprave za inspekcijske poslove i jačati je na različite načine. Suština je da se ovdje ide u neku novu priču koju je, po mom skromnom mišljenju teško realizovati,” kazala je Vujošević.
Kao glavnu prepreku u reformi u Upravi smatraju zaključak Vlade da se zadužuju ministarstva da do 15. februara pripreme promjene zakona iz nadležnosti inspekcija. Direktorica navodi da se radi o preko 140 materijalnih propisa i dvostruko više podzakonskih akata, te smatra da izmjena ovih zakona do datog roka neće biti moguća.
“Radi se o jednom jako složenom organu u čijem sastavu se nalazi 26 raznorodnih inspekcija iz 26 različitih upravnih oblasti koje bi prema ovoj informaciji trebalo da se rasporede u 11 resornih ministarstava gdje bi ujedno resorni ministar bio i šef inspekcije. Tim modelom, prvostepeni organ bi se nalazio u sklopu drugostepenog organa i mogao bi se primijeniti onaj narodski model Kadija te tuži, kadija ti sudi,” istakla je direktorica.
Dodaje da u ovom procesu postoji mnoštvo tehničkih barijera koje treba premostiti, te da je trebalo imati detaljan pristup, jasne podatke i jasan vremenski okvir, a ne da se to desi bez održavanja sjednice, po hitnom postupku.
“Ovako bi moglo doći do kolapsa informacionog sistema, došlo bi do problema kako jednu inicijativu zavesti ukoliko se radi o nadležnosti tri inspekcije koje se nalaze kod tri ministarstva. Neće se znati ko će kome javljati i kada će se izaći na teren. Shodno procedurama i zakonu inspektori imaju obavezu postupanja po inicijativi u roku od osam dana – da li će to biti ispoštovano? Definitivno je jasno da se neće postupati brže nego u Upravi, zato što nema centralizovanog sistema i hijerarhije. Takođe, barijera je i što će jedna od inspekcija, kada gledate po upravnoj oblasti, biti u nadležnosti dva ministarstva, pa se postavlja pitanje ko bi bio starješina organa tim uposlenicima,” podvukla je Vujošević.