Poslodavci više ne biraju zaposlene, već obrnuto

Za razliku od vremena u kojem je za zasnivanje radnog odnosa bio potreban svega jedan kriterijum – a to je cifra koju poslodavac uplaćuje na kraju meseca, današnje priike na tržištu rada sugerišu da je mladim ljudima koji tek traže posao ili onima koji su na početku karijere – daleko više stalo do nekih drugih stvari.

Šta je ono što razlikuje mlade ljude od starijih generacija? Šta je njihova motivacija za bavljenje određenim poslom i traže li kandidati poslodavca ili poslodavac njih?

Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže managing partner HR Fabrike Nikola Milosavljević, jedna od najbitnijih stvari kod mladih ljudi koji tek dolaze na tržište rada, za razliku od ljudi na srednjem nivou menadženta kojima plata predstavlja prvenstvo, jeste da pronađu svrhu onoga što će raditi. Naš sagovornik kaže da je upravo zbog ovog raskoraka u međugeneracijskim preferencijama došlo do problema na tržištu jer „staro prkosi novom“ – kompanije su vodili ljudi koji nikako nisu prihvatali da dolaze nove generacije koje hoće nešto različito u odnosu na njih, a neminovno će morati da menju kurs.

„Njima je uvek bio cilj da dođu na menadžersku poziciju što brže, da dobiju bonus i da im plata bude povećana što pre“, podsćeća Milosavljević.

Za razliku od toga, generacijama koje tek ulaze na tržište rada je bitno šta će konkretno raditi, za koju kompaniju, šta ta kompanija radi, kako izgleda, kakvi su odnosi i za koje klijente rade.

Upravo zato je došlo do situacije, priča naš sagovornik, koja je ranije bila nezamisliva, a to je da danas postaje pravilo da mladi ljudi neće prihvatiti posao u, na primer, marketinškoj kompaniji koja reklamira proizvod čije konzumiranje ne podržavaju, budući da to nije u skladu sa njihovim vrednostima.
„Dakle, ovaj raskorak označava i prelaz od toga da se nekada radilo i ono što se ne voli, jer je zarada bila primarni cilj, dok je sada bitno i da se voli posao koji se radi“, naglašava on.

Pored toga, još jedan od kriterijuma prilikom odlučivanja o zaposlenju, ali i „zadatak kompanijama“ jeste želja za razvojem. U tom kontekstu, kandidati prilikom zaposlenja žele da dobiju jasan plan razvoja tokom rada u određenoj kompaniji koji će im odgovoriti na pitanja šta će učiti, odakle će učiti, ko će im biti mentor i u kakvim porgramima će raditi.

Ovo toliko uzima maha da Milosavljević navodi primer da je vrlo česta pojava da se odbije posao samo iz razloga što firma koristi neki program koji se kandidatu ne dopada.

„Poenta je da su se promenile potrebe, kao i da ima alternativa, jer tržište ubrzano menja, te kandidati imaju veliku mogućnost izbora“, kaže on.

Poslodavci moraju da se prilagode novonastalim okolnostima
Prema rečima našeg sagovornika, srpski poslodavci, nažalost, nisu svesni da se tržište globalno otvorilo i to na više načina. Tu je, najpre, remote work koji je postao praksa nakon izbijanja pandemije korona virusa, te mlada osoba može da radi i za bilo koje drugo tržište, a uz to postoji i klizno radno vreme ili skraćena radna nedelja.

Biznis.rs

Provjerite slična mjesta

UNESCO dao saglasnost: Kotor uskoro dobija stadion dostojan grada

UNESCO je dao saglasnost na novi izgled stadiona FK “Bokelj”- objavio je predsjednik Opštine Kotor …