SAD sigurno putuje prema turističkom slomu, ko će profitirati?

Trampova računica sa trgovinskim ratom urušava se iz sata u sat. Brojnim lošim vijestima pridružile su se i statistike o padu međunarodnih turističkih dolazaka u martu u Sjedinjenim Američkim Državama.

Ovo se direktno dovodi u vezu sa najavom recipročnih carina i strožih imigracionih kontrola.

Nacionalni ured za putovanja i turizam (NTTO), agencija u okviru američkog Ministarstva trgovine koja prati statistiku turizma, izbrojala je da je u martu SAD posjetilo čak 17 odsto manje zapadnih Evropljana u odnosu na mart prošle godine. Ova statistika obuhvata i poslovne i turiste na odmoru.

Trend smanjenja turista se ubrzava

Globalno gledano, u poređenju sa 2024. godinom, ukupan broj međunarodnih posjetilaca SAD-u smanjen je za 3,3 odsto tokom prva tri mjeseca i za 11,6 posto samo u martu. Posebno zabrinjavajući je drastičan pad sa dva najveća evropska tržišta, prenosi Bankar me. Tako je iz Ujedinjenog Kraljevstva ove godine u martu stiglo 14,3 odsto manje posjetilaca, dok je iz Njemačke pad bio čak 28,2 odsto. Ovo ne iznenađuje nakon što su vlade obje zemlje upozorile svoje građane na rizike putovanja u SAD zbog mogućih pritvora od strane američkih saveznih imigracionih vlasti.

Kako je turistička potrošnja jedna od najznačajnijih izvoznih usluga SAD-a, međunarodni dolasci ključni su za balansiranje trgovinskog deficita. Brojke o finansijskim gubicima mogle bi biti zastrašujuće. Prema posljednjim podacima Američke putničke asocijacije (U.S. Travel Association), SAD je u 2023. godini imala oko 66,5 miliona međunarodnih posjetilaca, koji su potrošili 155 milijardi dolara. Prosječna potrošnja po posjetiocu iznosila je više od 4000 dolara.

Očekivan rast zamijenio pad

Prije posljednjih političkih poteza predsjednika Trampa, prema nekim analizama, očekivao se godišnji rast turističkog prometa od najmanje 9 odsto. Sada o tome mogu samo sanjati. Grubom računicom, gubici zbog pada turističkog tržišta zapadne Evrope mogli bi dostići više od 620 miliona dolara samo u jednom mjesecu. Naime, udio zapadnih Evropljana u ukupnom broju međunarodnih posjetilaca u martu iznosio je visokih 38 odsto, prema preciznim statistikama NTTO-a.

Volumen dolaznog turizma u martu je opao i iz drugih dijelova svijeta: sa Kariba 26% manje gostiju, iz Srednje Amerike 24%, Južne Amerike 11%, Afrike 10%, Okeanije 8% i Azije 1%.

Jedina dva regionalna tržišta koja su zabilježila rast dolazaka bila su Bliski istok (porast od 21%) i istočna Evropa (porast od 2%). Međutim, zajedno čine samo oko 7 odsto ukupnog broja dolazaka. Takođe, dolasci iz Meksika zračnim putem smanjeni su za 5% u februaru i 23% u martu u odnosu na prethodnu godinu, dok podaci o dolascima automobilima još nisu dostupni.

Trumpova računica sa trgovinskim ratom urušava se iz sata u sat. Brojnim lošim vijestima pridružile su se i statistike o padu međunarodnih turističkih dolazaka u martu u Sjedinjenim Američkim Državama.

Važno je napomenuti da se ovaj dramatičan pad odnosi isključivo na turiste na odmoru. Broj poslovnih posjeta u martu je rastao iz svih dijelova svijeta, uključujući i Evropu.

Međutim, kao destinaciju za odmor, SAD je u martu posjetilo 36% manje Nijemaca, 45% manje Iraca, 25% manje Švicaraca, 12% manje Francuza i 31% manje Austrijanaca u poređenju sa prošlom godinom. Ukupni pad za zapadnu Evropu iznosi 24% kada su u pitanju turisti na odmoru.

Ipak, neke zemlje su se izdvojile pozitivnim rezultatima. Slovenija je zabilježila čak 41% više putnika u martu, dok je iz istočne Evrope Poljska imala skoro 23% rast.

Trendovi se i dalje pomno prate, a uskoro će se vidjeti šta će donijeti april. Kako se ljetnja turistička sezona približava, biće zanimljivo pratiti gdje će putnici, koji možda odustanu od prekoatlantskih putovanja, pronaći alternative, najvjerovatnije na evropskom i mediteranskom tržištu.

Biznis.ba

Obavještenje o kolačićima (cookies)

Ovaj veb sajt koristi kolačiće (cookies) kako bi vam obezbjedio najbolje iskustvo korišćenja. Kolačići su male tekstualne datoteke koje se čuvaju na vašem uređaju i pomažu nam da analiziramo saobraćaj, personalizujemo sadržaj i omogućimo funkcionalnosti kao što su prijavljivanje ili čuvanje postavki.