Projektant žičare da sačuva Ljetnju pozornicu i NP Lovćen

Foto: Dragan Mijatović/Pobjeda

Ministarstvo javnih radova, u saradnji sa prijestonicom Cetinje, raspisalo je tender za nastavak izgradnje žičare Kotor – Lovćen – Cetinje, odnosno dionice Kuk – Ivanova korita – Cetinje, dugu gotovo 11 kilometara. Vrijednost tendera, koji je otvoren do 19. decembra, jeste 49,56 miliona eura, plus dodatnih 10,40 miliona za PDV.

Nova faza

Iz Ministarstva je saopšteno da raspisivanjem tendera jedan od prepoznatljivih infrastrukturnih projekata u oblasti turizma žičara Kotor – Lovćen – Cetinje, ulazi u novu fazu izgradnje.

– Time se nastavlja trasa Kotor – Lovćen, koja je postala nezaobilazan segment turističke ponude i jedan od prepoznatljivijih projekata u toj sferi. Projekat, vrijedan skoro 50 miliona eura, realizuje se po modelu „projektuj i izgradi“ i uključuje kompletnu tehničku dokumentaciju i izvođenje radova u roku od tri godine – navode u saopštenju.

Trasa je, kažu, u potpunosti usklađena sa Prostornim planom Nacionalnog parka Lovćen i urbanističkim planovima prijestonice Cetinje, uz poštovanje ekoloških i prostorno-tehničkih standarda.

– Nova žičara omogućiće turistima panoramske poglede i neposrednu blizinu prirodnih i kulturnih dragulja Crne Gore. Projekat otvara nove mogućnosti za lokalne zajednice i doprinosi jačanju Crne Gore kao prepoznatljive turističke destinacije na međunarodnoj mapi. Ovaj projekat predstavlja simbol inovacije i održivog razvoja, spajajući prirodne ljepote, kulturnu baštinu i modernu infrastrukturu, te otvarajući nove prilike za turizam i lokalni razvoj – kazali su iz Ministarstva.

Smjernice

U projektnom zadatku se navodi da je predmet projekta nastavak izgradnje trase žičare od prve izlazne stanice Kuk do finalne – završne stanice predviđene u široj zoni centralnog jezgra Cetinja, kapaciteta 800/1.000 putnika na čas.

U sklopu Prostornog plana posebne namjene za Nacionalni park ,,Lovćen“ definisana je trasa žičare sa četiri izlazne stanice: Dub, Kuk, Ivanova korita i Cetinje. Trasa Dub – Cetinje je duga 14.730 metara, od čega: Dub – Kuk 3.650 m, Kuk – Ivanova korita 3.340 m, Ivanova korita – Cetinje 7.440 m.

Projektant će, navedeno je, prvo izraditi nacrt glavnog projekta trase, položaja stubova i međustanica. Nacrt će potom usaglasiti sa naručiocem, a tek nakon toga biće osnova za izradu glavnog projekta.

– Polazna stanica gondole Kuk – Ivanova korita – Cetinje definisana je koridorom žičare Kotor – Lovćen – Cetinje. Poželjno je da se kota nalazi na nadmorskoj visini od oko 1.350 mnm, sa formiranjem platoa za prilaz putnika, ne manjim od 250 m². Međustanica Ivanova korita predviđena je u centru Nacionalnog parka ,,Lovćen“ na 1.265 m nadmorske visine. Udaljena je 400 m od glavnog puta i oko 200 m od hotela. Bruto građevinska površina je 1.500 m2. U okviru objekta planirati prostor za: stanicu (ulaz-izlaz i transfer), informacioni pult sa blagajnom, javni prostor – hol, službene prostorije, skladište, svlačionice za osoblje, toalet za osoblje, javni toalet, prodavnica, elektroenergetski blok – navedeno je u projektnom zadatku.

Pojašnjeno je da ta stanica treba da ima funkciju centralnog raskršća, odnosno u njoj se završavaju dvije trase žičare – jedna koja dolazi iz Kotora i druga sa Cetinja. Takođe, perspektivno se planira i treća trasa koja vodi do Njegoševog mauzoleja pa i to treba uzeti u obzir pri projektovanju.

– Zbog toga što se ova stanica nalazi u strogoj zoni Nacionalnog parka ,,Lovćen“ prilikom njenog projektovanja, određivanja kapaciteta prostora i putnika, posebno treba voditi računa da se njena veličina, oblik i izgled uklope u prirodni ambijent. Ponudom treba obuhvatiti i projektovanje i izvođenje vanjskog osvjetljenje platoa međustanice, u skladu sa važećim propisima. Kompletna međustanica mora biti natkrivena – navedeno je u materijalu.

Izlazna stanica

Lokacija za izlaznu stanicu na Cetinju nalazi se direktno uz planiranu zaštićenu zonu – Uneskovu svjetsku kulturnu baštinu. Zato se ističe kako je prilikom projektovanja neophodno voditi računa o položaju stanice i uklapanja u ambijentalnu cjelinu.

– Kako se ne bi narušila lokacija (park, pozorište na otvorenom – Ljetnja pozornica) shodno urbanističko-tehničkim uslovima planirano je da se stanica postavi djelimično ukopana u teren. Na taj način i uz nasip prema parku, veliki dio strana bazne stanice u suštini se zaklanja okolnim terenom. Kako bi bio što manje vidljiv, krov stanice predvidjeti da bude pokriven vegetacijom. Pored toga, osu kabla žičare (dužina i visina) projektovati da ne narušava pozorište na otvorenom – Ljetnju pozornicu. Lokacija je odabrana zbog njene blizine do centra grada, odgovarajuće valorizacije centra grada (istorijskog jezgra) i postojeće saobraćajne infrastrukture, prvenstveno parkirališta za putničke automobile i autobuse koje se nalazi na 80-ak metara. Predložena nadmorska visina izlazne stanice je 641 mnm – piše u tenderskoj dokumentaciji.

Prva dionica žičare Kotor – Lovćen je otvorena u avgustu 2023. godine. Trasa dužine 3.900 metara polazi od Duba (Kotor) i vodi do lokaliteta Kuk (Cetinje), na 1.350 metara nadmorske visine.Vožnja traje 22 minuta u oba pravca, a maksimalna brzina je šest metara u sekundi.

Izvor: Pobjeda

Obavještenje o kolačićima (cookies)

Ovaj veb sajt koristi kolačiće (cookies) kako bi vam obezbjedio najbolje iskustvo korišćenja. Kolačići su male tekstualne datoteke koje se čuvaju na vašem uređaju i pomažu nam da analiziramo saobraćaj, personalizujemo sadržaj i omogućimo funkcionalnosti kao što su prijavljivanje ili čuvanje postavki.