Crnogorski pomorci osuđeni za krivična djela iz organizovanog kriminala ubuduće neće moći da dobiju pomorsku knjižicu, neophodan dokument da bi uopšte mogli da plove, saopštili su Vijestima iz Ministarstva pomorstva.
Odgovarajući na pitanja lista, obrazložili su da u tom vladinom resoru rade na novom zakonu o sigurnosti plovidbe, kojim će definisati obavezu dostavljanja potvrde iz suda, kao uslova za izdavanje pomorske knjižice, odnosno izdavanje ovlašćenja i posebnih ovlašćenja.
Podsjetili su da to nije predviđeno važećim propisom, zbog čega su u septembru prošle godine formirali radnu grupu koja će pripremiti propis usaglašen sa EU legislativom i IMO konvencijama. IMO je međunarodna, specijalizovana pomorska agencija Ujedinjenih nacija, sa sjedištem u Londonu.
“Važećim Zakonom o sigurnosti pomorske plovidbe… nije definisana obaveza dostavljanja potvrde iz suda da lice nije osuđivano i da se protiv njega ne vodi istražni postupak, u postupku izdavanja pomorske knjižice, ovlašćenja i posebnih ovlašćenja pomorcu. S obzirom da Ministarstvo intenzivno radi na izradi novog zakona o sigurnosti plovidbe, istim će biti predložena obaveza dostavljanja potvrde iz suda, kao uslov za izdavanje pomorske knjžice, odnosno izdavanje ovlašćenja i posebnih ovlašćenja. Ministarstvo je u septembru 2024. godine formiralo radnu grupu čiji je zadatak izrada Zakona o sigurnosti plovidbe, koji će biti usaglašen sa EU legislativom i IMO konvencijama”, saopšteno je iz resora kojim rukovodi Filip Radulović.
Više pomoraca javilo se Vijestima, tvrdeći da im se “ne piše dobro” na svjetskom pomorskom tržištu, ukoliko država na reguliše pitanje oduzimanja isprava onima koji učestvuju u međunarodnom švercu droge i oružja.
Vijesti su nedavno objavile istraživanje o vrbovanju pomoraca za krijumčarenje kokaina, koje je pokazalo da su se rijetki oduprli tom pozivu, a da je dio onih drugih često završavao pod zemljom ili iza rešetaka. Neki su, međutim, na taj način zaradili poslovne imperije koje su sinonim za uspješnost u mnogim gradovima bivše Jugoslavije…
Jedan od sagovornika Vijesti, kapetan duge plovidbe, objasnio je zbog čega je nužno hitno normiranje dobijanje pomorskih isprava i ovlašćenja i postupak oduzimanja istih.
Imdiž crnogorskih pomoraca narušen je još ranije, a naročito nakon što je u ljeto 2019. godine u luci Filadelfija, na kontejnerašu “Gayane”, koji je u vlasništvu italijansko-švajcarske brodarske i logističke kompanije Mediterranean Shipping Company (MSC), pronađeno oko 20 tona kokaina.
Nešto kasnije MSCI je počela masovno da otpušta crnogorske pomorce zbog lošeg imidža koji ih je pratio – jer je više njih “palo” zbog organizovanog šverca narkotika. Tome su pribjegli nakon što su vlasti SAD zvanično obavijestile tog i druge velike kontejnerske brodare, čija plovila održavaju redovne linije sa američkim lukama – da su njihovi brodovi u čijim posadama preovlađuju pomorci iz Crne Gore, nepoželjni u Americi.
Iz ministarstva kojim rukovodi Radulović potvrdili su ono do čega je redakcija došla tokom istraživanja – da važećim Zakonom o sigurnosti pomorske plovidbe nije definisana obaveza dostavljanja potvrde iz suda da lice nije osuđivano i da se protiv njega ne vodi istražni postupak, u postupku izdavanja pomorske knjižice, ovlašćenja i posebnih ovlašćenja pomorcu.
“S obzirom da Ministarstvo intenzivno radi na izradi novog Zakona o sigurnosti plovidbe, istim će biti predložena obaveza dostavljanja potvrde iz suda, kao uslov za izdavanje pomorske knjižice, odnosno izdavanje ovlašćenja i posebnih ovlašćenja. Ministarstvo je u septembru 2024. godine formiralo radnu grupu čiji je zadatak izrada Zakona o sigurnosti plovidbe, koji će biti usaglašen sa EU legislativom i IMO konvencijama”, kazali su iz tog vladinog resora.
Vijesti