U odjeljenjima bezbjednosti, stanicama i jedinicama policije je sve više upražnjenih radnih mjesta, pogotovo za osnovne policijske dužnosti, a starosna struktura se pogoršava iz godine u godinu – navedeno je u izvještaju Ministarstva unutrašnjih poslova o stanju bezbjednsoti saobraćaja na putevima za 2024. godinu.
U tom dokumentu, koji je usvojila Vlada, navodi se da je problem nedostatka policije godinama prisutan u primorskim, dok je u 2024. godini postao sve izraženiji i u ostalim opštinama u Crnoj Gori.
SISTEMATIZACIJE
Vrlo je izražen u okviru saobraćajne policije – u osam odjeljenja bezbjednosti od sistematizovanih 297 popunjeno je 177 mjesta.
– U Stanici policije za bezbjednost drumskog saobraćaja Odjeljenja bezbjednosti Podgorica su predviđena 124, a popunjena 63 službenička mjesta, u OB Nikšić ima 47 mjesta, a popunjeno 32, a u OB Herceg Novi od sistematizovanih 18 popunjeno je osam mjesta. OB Budva ima 22 službenička mjesta, a popunjeno 14, OB Bar ima 21 službeničko mjesto, a popunjeno je 16. Bijelo Polje ima sistematizovano 21 službeničko mjesto, od kojih je popunjeno 20, Berane ima 17 mjesta, od kojih je popunjeno 12. U stanici OB Pljevlja sistematizovano je 27 službeničkih mjesta, uposleno je 12, ali nijedan nije u zvanju policajca za kontrolu saobraćaja – navedeno je u izvještaju.
Konstatuje se da je zbog svakodnevnog odsustva sa posla zbog korišćenja bolovanja, godišnjih odmora, slobodnih dana i sl. broj službenika koji se može radno angažovati na dnevnom nivou 10 do 15 odsto manji.
Prosječna starost saobraćajnih policajaca na nivou Crne Gore je oko 45 godina. Značajan dio koji ispunjavaju uslove za odlazak u penziju je već podnio zahtjeve ili planira da to uradi do početka ljetnje sezone.
– Upražnjena mjesta se skoro isključivo popunjavaju sa svršenim polaznicima Policijske akademije u Danilovgradu, ali broj novoprimljenih je na godišnjem nivou nedovoljan i značajno je manji od broja policajaca koji iz različitih razloga odlaze i napuštaju službu. Ovakvo kadrovsko stanje je prouzrokovalo hronični nedostatak i nepopunjenost pozorničkih reona saobraćajne policije i značajno redukovanu patrolnu službu. Broj patrola na magistralnim putevima je sve manji i nije dovoljan za predviđeno i kvalitetno izvršavanje poslova i zadataka regulisanja i kontrole saobraćaja. Česta je pojava da se u nedostatku ljudstva, saobraćajne patrole istovremeno koriste i za obavljanje poslova iz oblasti javnog reda i mira. Zbog potrebe obavljanja neodložnih i prioritetnih policijskih poslova u urbanim sredinama i naseljenim mjestima, saobraćajne patrole se često povlače sa putnih pravaca – navedeno je u informaciji.
MATERIJALNI STATUS
Autori dokumenta ukazuju i na loš materijalni status Odsjeka za bezbjednost drumskog saobraćaja.
– Svake godine predlaže se i traži opredjeljivanje finansijskih sredstava u budžetu za nabavku neophodnih i savremenih materijalno-tehničkih sredstava koja bi značajno unaprijedila uslove za rad saobraćajne policije i tako direktno i pozitivno uticala na poboljšanje stanja bezbjednosti saobraćaja u Crnoj Gori. Međutim, tražena sredstva se ne opredjeljuju ili se opredjeljuje minimalan iznos, tako da je njihov uticaj na stanje opremljenosti bio nezadovoljavajući. Primjera radi, za 2024. godinu po različitim stavkama traženo je 1,24 miliona eura bez PDV-a, a sklopljeno je ugovora u iznosu od 239.442 eura. Od toga će 82.876 eura biti plaćeno iz sredstava predviđenih za 2025. godinu, što znači da je u 2024. godini realizovano 156.566 eura ili 12 odsto plana javnih nabavki – piše u dokumentu MUP-a.
Rad saobraćajne policije, osim nedostatka kadra, i logistički problemi u prošloj godini limitirali su, navedeno je, nedostatak novih, kao i zastarjelost i djelimična ispravnost postojećih materijalno- tehničkih sredstava.
Pobjeda