Službenici Uprave carina će procjenjivati vrijednost svih poštanskih pošiljki i obračunavati iznos poreza na dodatu vrijednost (PDV) i carine, a te dažbine će od naručioca naplaćivati poštari prilikom dostave na kućnu adresu, navedeno je u odgovorima Ministarstva finansija na pitanja “Vijesti” o tome kako će funkcionisati obračun i plaćanje PDV-a na poštanske pošiljke iz inostranstva od 1. januara naredne godine.
Skupština je u septembru na prijedlog Vlade usvojila izmjene Zakona o PDV-u kojim se, između ostalog, uvodi puni porez na sve pošiljke i kupovinu iz inostranstva umjesto sadašnjeg neoporezivog iznosa do 75 eura. Primjena ovog novog člana zakona počinje od 1. januara naredne godine.
U Fiskalnoj strategiji ja navedeno da je cilj ukidanja neoporezivog iznosa pošiljki stvaranje pravednijeg sistema oporezivanja i smanjenje utaje poreza, a ove izmjene su dio novih zakona kojim se želi nadoknaditi novac u budžetu zbog smanjenja doprinosa za penzijsko osiguranje.
Građani su do sada mogli da kupuju preko interneta i dobijaju pošiljke u vrijednosti do 75 eura bez plaćanja PDV i carine na taj iznos. Sada će PDV iznositi zavisno od naručene robe sedam, 15 ili 21 odsto njene vrijednosti. Na primjer, na novine i udžbenike je PDV sedam odsto, na knjige i publikacije 15 odsto, a na većinu ostalih proizvoda 21 odsto.
U većini zemalja regiona postoji neka granica za neoporezive pošiljke, a najveća je u Bosni i Hercegovini gdje iznosi 300 maraka što je 155 eura. U EU se oporezuju sve pošiljke od 2021. godine i ta obaveza za Crnu Goru bi postojala od dana ulaska u tu zajednicu.
Prema podacima iz Strategije razvoja poštanskih usluga broj ovakvih pošiljki lani je iznosio 800 hiljada, a tu vrstu trgovine koristilo je 270 hiljada građana.
Na primjer na pošiljku od tačno 75 eura, ukoliko je riječ o robi koja se oporezuje sa stopom od 21 odsto, PDV će sada iznositi 15,75 eura, a na pošiljku od 10 eura, porez će iznositi 2,1 euro.
Carinici će za obračun PDV-a koristiti fakturu koja dolazi uz pošiljku, ali i na osnovu katalogu i drugih mogućnosti vještačenja koje im omogućava Carinski zakonik.
“Utvrđivanje vrijednosti robe (pošiljke) za carinske svrhe carinski službenik vrši na osnovu fakture (ili drugog komercijalnog dokumenta) koja prati robu. Ukoliko carinski organ posumnja u vrijednost koja je navedena u fakturi, isti ima pravo da utvrđivanje carinske vrijednosti robe vrši u skladu sa odredbama Carinskog zakona i odgovarajućih odredbi podzakonskih propisa. Poreska stopa propisana je Zakonom o porezu na dodatu vrijednost. Porez na dodatu vrijednost se obračunava i naplaćuje u skladu sa Zakonom o porezu na dodatu vrijednost, po propisanoj stopi (opšta/snižena/nulta/oslobođenje od plaćanja PDV) za određene vrste roba”, naveli su iz Ministarstva finansija na pitanje “Vijesti” na koji način će utvrđivati vrijednost pošiljke.
Kazali su i da naručioci – kupci poštanske pošiljke neće morati da idu u carinske ispostave da bi platili porez i carinu.
“Naručioci pošiljke preuzimaju od poštanskih operatera. Uprava carina naplatu uvoznih dažbina vrši od poštanskih operatera, koji istu naplaćuju od krajnjih primaoca pošiljke. Nije potrebno da primaoci pošiljki dolaze u carinsku ispostavu jer poštanski operateri vrše dostavu na kućnu adresu primaoca. Za dodatna pitanja u vezi dostave i plaćanja primaoca pošiljki možete se obratiti poštanskim operaterima”, kazali su iz ovog Vladinog resora.
Oni kažu i da ne očekuju da zbog izmjena ovog zakona, odnosno određivanja vrijednosti svih pošiljki i iznosa PDV-a, neće imati povećani obim posla.
“Prilikom prijavljivanja pošiljki operateri imaju mogućnost korišćenja IT aplikacije koja znatno pojednostavljuje i ubrzava procedure prijave, kontrole i puštanja ovih pošiljki”, naveli su iz ove institucije.
Vijesti







Komentari čitalaca 0
Podijelite mišljenje i ocijenite komentare drugih čitalaca.