Informacija da je nacionalna avio-kompanija Air Montenegro (AM) predala Agenciji za civilno vazduhoplovstvo (ACV) zahtjev za upis u nacionalni registar vazduhoplova avion „embraer E195“ sa namjerom dugoročnog zakupa izazvala je reakcije pilota nekadašnjeg Montenegro erlajnza (MA) koji je u izjavi za Antenu M izrazio sumnju o transparentnosti tog procesa i sigurnosti aviona.
Bilo više pokušaja
Riječ je o avionu koji su već nekoliko puta pokušali da uvedu u registar Srbije, a koji je mjesecima bio prizemljen na beogradskom aerodromu, čekajući da eventualno bude uključen u flotu srpske nacionalne avio-kompanije Air Serbia. Od te ideje se odustalo bez zvaničnog objašnjenja, a avion je potom prebačen u Poljsku u servisni centar specijalizovan za održavanje „embraerove E170/190“ serije.
Komentarišući navode Pavličića, penzionisani vazduhoplovni inspektor Predrag Boljević je Pobjedi kazao da i pored toga što ga uvažava kao profesionalca, mnogo više povjerenja ima u ljude koji se bave održavanjem vazduhoplova u AM.
– Mislim da je riječ o jako dobrom poslu. Moram naglasiti da srpska avio-industrija nema nikakvo iskustvo sa ovim tipom aviona, niti ima osobe koje bi se bavile održavanjem, izuzimajući dva-tri mehaničara nekadašnjeg MA koji žive u Beogradu – smatra Boljević.
Dodaje da Air Srbija trenutno ima dva „embraera“ koji su u tzv. wet-leasu, koji podrazumijeva iznajmljeni avion sa posadom i održavanjem.
-To znači da ta kompanija treba samo da okači svoju zastavu. Ta dva aviona su pod ingerencijom grčkih vazduhoplovnih vlasti, oni su u njihovom registru i kontrolišu ih. Air Serbia nema veze sa tim, osim što oni lete za njihov račun i nose njihov znak – objašnjava Boljević.
Naglašava da je MA bio među prvim operaterima u Evropi koji je uveo „embraer“ u svoju flotu, te da avio mehaničari i inženjeri AM, koji su prešli iz MA, imaju osamnaestogodišnje iskustvo i što je još važnije, konstantnu komunikaciju sa Embraerom koji vodi računa o svojoj floti na svjetskom nivou.
– Ovaj posao je organizovala stručna ekipa AM u konsultaciji sa Embraerom, koji je dizajnirao i proizveo avion. Ako je Embraer dao saglasnost da se uđe u ovaj posao, daleko više vjerujem njima, nego bilo kome drugom. Ako su oni dali instrukcije kako da se prevaziđu problemi koji su administrativne prirode i na osnovu toga dali saglasnost, pored stručnih ljudi zaposlenih u AM, ja imam apsolutno povjerenje u njihovu odluku – kazao je Boljević Pobjedi.
Povoljni uslovi
Smatra da bi bilo bolje da se, umjesto energije koja se ulaže da se ovaj posao poništi, ona prebaci na to da se Vlada natjera da pored pet miliona eura koje je dala da otplati dug za avion 4O-AOC tzv. čarli, doda još sedam-osam miliona eura da ga podigne i da on bude dio nacionalne flote.
– AM je uzeo ovaj avion u tzv. dry-lease, što znači da je zakupljen samo avion, a da će piloti, tehnika i održavanje biti u okviru AM, te da će biti u crnogorskom registru vazduhoplova i pod nadzorom ACV. To je zato što ljudi koji se time bave imaju enormno iskustvo u održavanju tog tipa aviona i to daleko više nego Grčka i Srbija – kazao je Boljević dodajući da je ovaj posao sklopljen po dosta povoljnim uslovima.
Embraer E195“
Smatra da nacionalna avio-kompanija mnogo bolje posluje otkada je na njenom čelu Vuk Stojanović, što, kako ocjenjuje, znači da ne moramo direktore tražiti „po bijelom svijetu, već prepoznati stručnjake koje imamo u zemlji“.
Air Montenegro negira da je ugrožena sigurnost
– Vazduhoplov o kojem se spekuliše prošao je sveobuhvatnu tehničku i operativnu provjeru, uključujući analizu stručnih timova Air Montenegra (AM), proizvođača i EASA-sertifikovanih organizacija za održavanje. Tvrdnje o „nevalidnoj dokumentaciji“ i „ugroženoj sigurnosti“ su potpuno neosnovane, neargumentovane i kao takve predstavljaju očigledan pokušaj da se diskredituje profesionalni proces od strateškog značaja za našu kompaniju – saopštili su iz AM dodajući da neće učestvovati u polemikama čiji je cilj širenje dezinformacija i politička manipulacija.
Dodaju da je Crnoj Gori neophodna bolja vazdušna povezanost, te samim tim i povećanje flote što su obezbijedili svojim sredstvima.
Pobjeda