Nedavne promjene aerodromskih taksi, poput povećanja bezbjednosne naknade, jedan su od razloga privremenog odlaska jedne od niskobudžetnih kompanija, kazali su Pobjedi u Aerodromima Crne Gore. Vazduhoplovni analitičar Alen Šćuric smatra da crnogorski aerodromi trebaju da se ugledaju na Skoplje i Tiranu i da finansiraju razvoj novih linija.
Dio linija prema evropskim gradovima sa crnogorskih aerodroma ukinuli su Viz er i Rajaner.
Cjenovnik
Kao jedan od razloga jedna loukost kompanija navela je povećanje aerodromske takse za bezbjednost. Podsjećamo da je prethodni cjenovnik aerodromskih usluga bio na snazi od 2014. godine do početka 2023, kada je uvedena korekcija bezbjednosne naknade sa 1,75 na 3,25 eura po odlazećem putniku. Bezbjednosna naknada je i nakon korekcije ostala najniža u regionu, pri čemu je pozicija ukupne cjenovne konkurentnosti očuvana – tvrde iz Aerodroma CG.
Navode da odluke o obnovi ili novim rutama, njihovom sezonalnom ili cjelogodišnjem karakteru donose direktno avio-kompanije. U tome ih opredjeljuje niz faktora, kao što su dostupan kapacitet, planirana dinamika servisa, ukupna atraktivnost destinacije, ukupna potrošnja putnika itd.
Aerodromi CG, kako su naglasili, njeguju pozitivne odnose sa avio-kompanijama.
Posvećeni smo širem aspektu svoje misije koja uključuje razvoj avio-dostupnosti. U tom kontekstu, nastavili smo da, u direktnoj komunikaciji sa avio-kompanijama, tražimo prostor za dalji rast na obostrano zadovoljstvo. U dosadašnjem dijelu godine opslužili smo 2,35 miliona putnika, što je 33 odsto više u odnosu na 2022. godinu. Uz to, važeća podsticajna šema omogućava dodatne povoljnosti svim avio-prevoznicima koji zadovolje kriterijume saobraćaja, uz posebnu kategoriju za cjelogodišnjost – kazali su iz Aerodroma dodajući da sve vrijeme drže „otvorena vrata“ svim subjektima koji su zainteresovani da zajednički jačamo direktnu avio-dostupnost.
Preporuka
Vazduhoplovni analitičar Alen Šćuric preporučuje model koji imaju Tirana i Skoplje.
Oni finansiraju razvoj novih linija, ali limitirano u prvih par godina. Kada se linije stabiliziraju, finansiraju dolazak novih linija. To je jedini dobar i isplativ model. Nije opcija iste linije finansirati u beskraj kao što rade u Nišu, Banjaluci, Podgorici i Zadru, ali nije opcija ni da se u današnje vrijeme linije ne finansiraju. Finansiranje novih linija donosi niz benefita destinaciji, pa i u konačnici velike finansijske koristi, a finansiranje takvih linija je daleko manje od ukupnih financijskih benefita – poručuje Šćuric.
POBJEDA