Rebalansom budžeta za ovu godinu, o kojem će se uskoro izjasniti poslanici, planira se da budžetska rezerva pokrije trošak od oko pet miliona eura za otkup nekadašnjeg aviona Montenegroerlajnza, poznatijeg kao „Čarli“, a sve sa ciljem izbjegavanja arbitražnog postupka, ukazali su iz nevladine organizacije Akcija za socijalnu pravdu (ASP).
– Za potrebe otkupa vazduhoplova tipa „embraer 190-200 LR“ – „Čarli“ oko pet miliona eura, koji Montenegroerlajnz nije uspio da otkupi usljed nemogućnosti ispunjavanja obaveze po ugovoru o zajmu i ugovoru o zakupu aviona, čime se prevenira pokretanje arbitražnog postupka, kao i gubitak do sada realizovane investicije od preko 30 miliona eura – objašnjava se, pored ostaloga, rast budžetske rezerve, ali se ne objašnjava da li je dug za „Čarlija“ već plaćen iz trezora, ili tek treba da bude učinjeno.
Rezerva se, kako su naveli, rebalansom uvećava za 35 miliona, pa će iznositi 70 miliona za ovu godinu. Predlog rebalansa je uradilo Ministarstvo finansija koje vodi Novica Vuković, a usvojila ga je Vlada koju vodi premijer Milojko Spajić. Skupština tek treba da se izjasni o predlogu rebalansa.
Izdaci za ugovore o djelu dostigli 17 miliona
Rebalansom budžeta se uvećava i niz stavki, koji ukazuju na ogromnu potrošnju javne administracije, zbog čega trpe socijalne i druge društvene potrebe u zemlji, kazali su iz ASP-a.
– Službena putovanja se uvećavaju za 240 hiljada, pa su rebalansom za ovu godinu projektovani na 5,9 miliona, trošak reprezentacije je veći za 50-ak hiljada, pa su bezmalo 650 hiljada eura, komunikacione usluge, koje se u dobroj mjeri telefonske, veće su za 240 hiljada, pa su za čitavu 2023. godinu na nivou od 6,5 miliona. Veći su i troškovi ugovora o djelu za 600 hiljada, pa će za ovu godinu dostići nevjerovatnih 17 miliona eura, kod konsultantskih usluga se bilježi rast za 3,5 miliona, pa će biti ove godine 31,8 miliona. Ugovori o djelu su nezakoniti oblik zapošljavanja u javnoj upravi i prečica su za upošljavanje partijskog i nepotističkog kadra. Konsultantske usluge su u značajnoj mjeri takođe skrivena zapoljavanja, ali i „dotiranje“ i dodatno „punjenje“ rukovodnog kadra kroz projekte – precizirali su iz te NVO.
Prema ranijim javnim informacijama, „Čarlija“ je Montenegroerlajnz uzeo na finansijski lizing davne 2010, uz garancije tadašnje vlade. U međuvremenu je brazilska banka, posredstvom koje je tada realizovan posao, tražila 5,2 miliona dolara ili avion u plovidbenom stanju, a kako su tvrdili odgovorni, popravke aviona koštale bi preko deset miliona eura ili i znatno više.
– Rebalans budžeta prikazuje projekciju da će dio saobraćajnih projekata, koji bi se realizovali narednih godina, biti skuplji za najmanje 80 miliona eura. Naime, postojeća cijena za 21 saobraćajni projekat (izgradnje, rekonstrukcije, sanacije puteva i mostova) je 148 miliona, ali je nova procjena cijena pokazala dramatičan skok za trećinu ili na 228 miliona. Rebalans taksativno navodi listu tih projekata, a ukazuje se da se time stvara uslov za pokretanje tendera – kazali su iz ASP-a.
REBALANS BUDŽETA PRIKAZUJE PROJEKCIJU DA ĆE DIO SAOBRAĆAJNIH PROJEKATA, KOJI BI SE REALIZOVALI NAREDNIH GODINA, BITI SKUPLJI ZA NAJMANJE 80 MILIONA EURA. NAIME, POSTOJEĆA CIJENA ZA 21 SAOBRAĆAJNI PROJEKAT JE 148 MILIONA, ALI JE NOVA PROCJENA CIJENA POKAZALA DRAMATIČAN SKOK ZA TREĆINU ILI NA 228 MILIONA
Prema njihovim riječima, građani Crne Gore godinama plaćaju jedne od najskupljih puteva u ovom dijelu Evrope, na tenderima (koji se iznimno kontrolišu) uglavnom učestvuje nekoliko vodećih kompanija u ovoj oblasti, pa izostanak konkurencije „pupma“ cijene puteva, a u projekte se takođe često ulazi bez izrada kvalitetnih elaborata o stanju na terenu, pa i to kasnije dovodi do skokova cijena.
– Oblast javnih nabavki je, posebno u infrastrukturi, među najosjetljivijim na korupciju – poručili su iz te NVO.
DAN