Dok u Crnoj Gori niskotarifni avio-prevoznici ukidaju letove, u Tirani ih uveliko otvaraju. Vazduhoplovni analitičar Rajko Uskoković smatra da je razlog za to fleksibilna komercijalna politika i način upravljanja u odnosu na naše aerodrome.
– To je privatni menadžment i svi zaposleni znaju da će njihove zarade i uslovi u kojima rade biti bolji ukoliko se ostvari više prihoda, a samim tim moći će da se raspodijeli više profita. U aerodromu Tirana radi se na unapređenju ponude na nivou cijele godine i nemaju naš sezonalni karakter. Mi smo se jednostavno pomirili s time da zavisimo od turističke sezone i nemamo “motiva” da probamo da dovedemo nove kompanije i nove putnike van sezone. Dakle, za niskobudžetne avio-kompanije Tirana je privlačna jer menadžment tog aerodroma čini sve da vodi komercijalnu priču svih 12 mjeseci i da rade više i produktivnije nego kod nas – kazao je Uskoković za “Dan”.
Kompanije Rajaner i Viz er krajem oktobra su prekinule sa letovima do Zagreba, Rima, Mančestera, Beča, Londona i Barselone, a za koji dan će i do Brisela, dok je Rajaner od 31. oktobra otvorio 17 linija iz Tirane – ka Londonu, Milanu, Rimu, Bolonji, Briselu, Šarloi, Kataniji, Pizi, Veneciji, Mančesteru, Krakovu, Varšavi, Pragu, Diseldorfu, Stokholmu, Edinburgu…
Uskoković je ukazao da je aerodrom u Tirana veći od podgoričkog aerodroma i da je samim tim moguće opslužiti više aviona.
– Osim toga, cjenovna politika u Tirani je atraktivnija za niskobudžetne kompanije jer se dobijaju stimulansi za veći broj letova i putnika, što naši aerodromi iz određenih razloga ne forsiraju. Takođe, aerodrom u Tirani ima bolju infrastrukturu u odnosu na podgorički (autoput, željeznica….), što su isto zahtjevi niskobudžetnih prevoznika – pojasnio je Uskoković, inače nekadašnji direktor Montenegroerlajnsa u Parizu.
Gube ekonomija, turizam i građani
Naš sagovornik je naglasio da Crna Gora mnogo gubi ukidanjem sedam linija ka evropskim metropolama.
– Teško je izračunati i direktan i indirektan gubitak, ali on se sigurno mjeri desetinama miliona eura. Ono što je veći gubitak jeste činjenica da je Crna Gora nekada bila ispred ovih destinacija, a sada su one daleko ispred nas. Drugim riječima, dok smo mi tapkali u mjestu, ili čak išli unazad, ove destinacije su mnogo radile i rezultat tog rada je da svi žele doći i vidjeti ih. Osim turističkog aspekta, Crna Gora gubi i u ekonomiji jer nije mali broj naših građana koji, umjesto naših aerodroma, biraju Tiranu za svoje putovanje. To je dvostruki trošak za nas, jer se odliva prihod iz naše zemlje i građani koriste infrastrukturu regiona za svoje osnovne potrebe – ukazao je Uskoković.
Kako je istakao, dok god se ne budu realno sagledavali rezultati i dok ne bude odgovornosti, teško ćemo ići naprijed.
– Definitivno treba da isključimo dnevno politikanstvo i da se posvetimo ekonomiji jer je samo ona u situacija da društvo, a samim tim i avio-saobraćaj, povede naprijed – zaključio je Uskoković.
DAN