Teretni brod “Blue one”, sa oko 30 hiljada tona amonijum – nitrata, osam dana je usidren u barskom akvatoriju. Uz činjenicu da duže od 15 dana ne znaju šta sa rizičnim teretom, menadžment Luke Bar našao se pred još jednim ispitom – pitanje dangube za brod na sidru što bi preduzeće moglo koštati do sada preko 150.000 eura.
Brod sa teretom je 8. avgusta uplovio i iste večeri isplovio iz Luke Bar “dok se ne utvrdi da li postoji bezbjedan način da se teret pretovari”. U međuvremenu su urađena potrebna ispitivanja i brod “Blue one” bi trebao danas posle 15 časova ponovo da bude vezan na gat u Luci Bar gdje je predviđen pretovar.
U crnogorskoj luci nije planirano skladištenje već samo pretovar i tranzit prema Srbiji, u Pančevo, gdje je jedna od najvećih kompanija mineralnog đubriva u regionu. Ova kompanija naručila je milionski vrijednu pošiljku iz Rusije.
Uposlen je teretni brod „Blue one“, nosivosti više od 37 miliona kilograma, koji plovi pod zastavom Liberije.
Brod je isplovio 13. jula iz Sankt Peterburga i krajem jula uplovio u Luku Bar.
Teretni brod “Blue one”, sa oko 30 hiljada tona amonijum – nitrata, foto: Primorski portal
Iz crnogorske luke trebalo je da se pretovara u 25 željezničkih kompozicija i isporuči kompaniji u Pančevu. Menadžment Luke Bar ostao je štur po pitanju informacija za zabrinutu javnost. Jedino nakon što je rečeno je da je usvojen plan bezbjednosti koji će pratiti proces pretovara.
Međutim, prema saznanjima Primorskog portala menadžment Luke Bar je u prethodnom period bio podijeljen po pitanju pretovara, čak do izričitih stavova da su neki spremni podnijeti i ostavku na funkciju, ali neće dati “zeleno svijetlo” da se roba pretovari.
Azotara je na osnovu ugovora bila zadužena za nadzor i kontrolu uslova u kojima se odvija pretovar tereta.
Danas je generalni direktor Azotare iz Pančeva kazao da je trebalo sačekati zvanične rezultate relevantnih institucija, te da je utvrđeno da se transport azotnog đubriva može nastaviti bezbjedno
Teretni brod je krajem jula uplovio u Luku Bar, foto: Primorski portal
Podsjetimo, Azotara u Pančevu je prošle godine uvezla iz Rusije robu vrijednu 21 milion eura.
Dio posla oko pretovara ugovorio je menadžment Luke Bar. Brod koji je u Luku Bar uplovio krajem jula je prvi, sledeći bi trebao uploviti krajem avgusta. Nezvanično, Primorski portal saznaje da je prema dogovorenoj dinamci svakog mjeseca planiran pretovar jednog teretnog broda koji prevozi amonijum nitrat.
Posao je, pak, počeo traljavo, i izazvao zabrinutost javnosti.
Sa druge strane, u svakom transportu “danguba” mora biti plaćena. S obzirom na tonažu, od izvora koji su upućeni u cjenovnu politiku na međunarodnom tržištu, dnevna danguba je oko 20.000 eura
Iz Luke Bar za osam dana se nisu oglasili zbog čega je brod vezan na gat za rasute terete pa isti dan vraćen na sidro. Navodno, roba je zbog dodira sa vlagom od granula promijenila oblik u grudvice.
Pretvaranjem u grudvice ovo hemijsko jedinjenje postaje opasnije za rukovanje, a to može biti posljedica kombinacije, između ostalog, vlage i visokih temperatura.
Struka upozorava da u slučaju bilo kakvog incidenta sa ovom materijom posljedice „ni najmanje ne bi bile bezazlene“, navodeći da bi, osim ljudi, stradala i životna sredina. To bi izazvalo, kaže, pojavu kiselih kiša, koje bi imala pogubne posljedice na biljke.
„Da je dospio u more, došlo bi do razvitka velike količine algi, koje bi trošile velike količine kiseonika iz vode i to bi bilo loše po živi svijet u moru“.
Kobne posledice pretovara amonijum nitrata zabilježene su u Libanu, avgusta 2020. Podsjetimo, u libanskoj prijestonici Bejrutu prije tri godine je nepropisno lagerovanje gotovo 3.000 tona amonijum nitrata dovelo do eksplozije u kojoj su stradale stotine, a povrijeđene hiljade osoba.
Ova supstanca inače nije na meti sankcija Evropske unije, koje su uvedene Rusiji nakon invazije na Ukrajinu februara 2022. godine.
PRIMORSKI.ME